MPX DG 600 / als Glider AIL + 1FLP / AF1 / Geheugennummer 19
Montage
Vleugelstangen vast zetten met 4 mm imbus
Remkleppen vastzetten met 2,5 mm imbus
Voeding:
3S 1800 mAh Bolt 165 g voor in de neus (3S 1000 mAh weegt ca. 95 g; 3S 1500 mAh weegt ca. 125 g)
SBEC 8-26 V ingesteld op 5 V en max. 5 A
Kanalen
Ailerons: vanuit pilootzicht; kanaal 1 linkse servo en kanaal 7 rechtse servo
Elevator: kanaal 2
Richting: kanaal 4
Remkleppen: kanaal 5; SW C; down 100 % en up 100 %
Sleepkoppeling: kanaal 6; SW F; alles 100 %; down is slepen en up is loskoppelen
Gewicht
Zonder motor maar als sleepkist: 3175 g excl. ontvanger en accu
Met 3S 1800 mAh Bolt, UBEC en ontvanger 3400 g
Servo's
Sleepontkoppelingsservo: Hitec Retract CW HS75BB; 6,6 Kg bij 5 V
Remkleppenservo: Multiplex Europa BB; eind jaren 80
Hoogteroerservo: Robbe RS 700
Richtingsroer: Robbe RS 200
Instellingen
Roeruitslagen:
Ailerons: 45 graden met 60 % differentiering ofwel 20 mm up en 13 mm down, in totaal 33 mm
Elevator: 25 graden met 60 % differentiering ofwel 11 mm up en 7 mm down, in totaal 18 mm
Richtingsroer: 90 graden ofwel 45 graden links en 45 graden rechts, eigenlijk op maximum instellen
Maiden
Op zaterdag 16-6-2018 heb ik de eerste vluchten gemaakt bij een redelijk hard windje dat gelukkig niet cross op de baan stond.
Frank de Ridder bracht driemaal met zijn lifter de DG 600 naar ca. 200 meter. Bart de Ruijter stond naast me om me te coachen.
De eerste vlucht ging moeizaam, de zwever wilde veel te veel met de neus omhoog, ik moest maximaal naar beneden trimmen, toch kon ik een redelijke landing maken zij het net voor het veld in het hoge gras, geen schade.
Vooraf aan de tweede vlucht het hoogteroer naar beneden gesteld door de kwiklink in te draaien. Daarmee verliep de tweede vlucht goed, mooie zij het korte vlucht en landing midden op het veld.
De derde vlucht verliep ook goed tot aan de landing, bij het aanvliegen richting mezelf heb ik te langzaam gevlogen en op ca. 10 meter hoogte viel de DG 600 uit de lucht, op een vleugeltip, met vleugelrol tot gevolg. Best wat schade want de romp was gebroken ca. 10 cm voor het kielvlak. Een gele vleugeltip was verbogen en had het hoekje voor de aileron kapot gedrukt. De nylon schroef van het stabilo was gebroken maar verder daar geen schade. Na een uurtje of drie was de zwever weer gerepareerd. De nette bruikvlakken van de romp werden eenvoudig weg met Epoxy Steel weer aan elkaar gelijmd, met op de open stukken stukjes glasdeken gedrenkt in Epoxy Steel. Tenslotte een soort pleister er over om de breuk te maskeren.
De DG 600 werd opnieuw uitgewogen. Links op de gele vleugeltip heb ik 2 g lood moeten plakken, in de neus deed ik voor de zekerheid toch maar 30 g lood extra erbij naast het al aanwezige 40 g lood.