___________________________________________
Woensdag 15-10-2025 opnieuw een vervolg maiden gemaakt.
Nu met aangepaste neus. De neusspits had ik korter gemaakt om prikken in de grond bij opwippen te voorkomen. De voorwielen had ik iets naar voor gemonteerd en naar achteren laten intrekken. De uitslag van hoogteroer had ik vergroot om wat meer stuurrespons te krijgen.
De vervolgmaiden verliep goed, echter de voorwielen werden toch weer naar achteren verbogen ondanks een best acceptabele landing.
Ik stel vast dat de voorwielconstructie zo niet gaat werken. Er is een verende opvang nodig voor de kracht die bij de landing toch steeds op de retract uitwerkt.
Verder beschouw ik deze Sukhoi 35 nu als feitelijk af. Misschien dat ik nog eens de voorwielen modificeer?
___________________________________________
Bij de vorige vlucht werkte het zelf verzonnen retractsysteem van de achterwielen goed. Dit nadat bij een eerdere vlucht deze wielen uit de bodem braken en ik bij de reparatie daarvan de aluminium koker waarin de 5 mm veerstalen assen zaten 3 mm lager had gemonteerd. Daardoor kwamen de wielen bij uit staan iets achterover te staan waardoor het gewicht van het vliegtuig deze wielen vanzelf tegen de aluminium plaat geduwd werd. Nu bleven de wielen dus wel uit staan terwijl daarvoor de wielen door het gewicht van het vliegtuig steeds weer terug tegen de romp werden gedrukt, de 25 kilo sterke servo deed dit niet voorkomen ook niet als deze onder spanning stond.
Het is overigens zaak om de servo handel beweging zo in te regelen dat bij volledig intrekken de handel precies loodrecht omhoog staat en bij intrekken loodrecht naar beneden komt te staan. Op die manier wordt de belasting op de servo bij de eindstanden minimaal.
Bij de laatste landing, na een op zich goede vlucht waarbij de roeruitslagen te karig waren ingeregeld bij de nieuwe inregeling in de T16SZ, wipte het toestel iets op, kantelde een beetje en beet weer met de neus in de grond waardoor de neus weer afbrak en zo ook het voorwiel met retract.
Ik heb daarom de neus verbouwd. Door de retract meer naar voren te brengen en naar achteren te laten intrekken i.p.v. naar voren. Zo moet het opwippen minder worden. Ook ga ik de neus minder lang en meer afgerond maken om die neus minder in de grond te laten bijten.