Op donderdagochtend 23 december, het had gevroren, de piste was hard bevroren, twee graden boven nul, bij aanwezigheid van Alex Mark Patrick en Dirk, heb ik geprobeerd met prototype 1 een maiden te maken. En het lukte.
Ik kon vier vluchten uitvoeren waarmee ik veel leerde. Het model had meerdere onvolkomenheden.
Het starten ging heel moeizaam.
Gelukkig kon het wieltje voor in de neus voorkomen dat het model herhaald in de grond prikte. Want de neus schommelde zo dat pas na een moeizame aanloop het model voldoende snelheid maakte om met wat up het luchtruim te kiezen. De wieltjes stonden te ver naar achteren en kon het wippen van de neus door het hobbelige veld niet aan.
Het vermogen hield niet over en de accu meldde bijna continu een spanning onder de 10,5 V.
Eenmaal in de lucht was er op zich voldoende vermogen om te cruisen. Bij rustig vliegen bleef de spanning ook boven de 10,5 V.
Het model bleek erg koplastig.
Bij motor uitzetten dook de neus snel sterk naar beneden.
Daarom bij vlucht twee, drie en vier steeds de accu wat verder naar achteren gelegd.
De laatste vlucht ging al beter, wel nog steeds met het hoogteroer maximaal up getrimd, wat overigens maar een geringe uitslag was omdat op dat roer direct de propellerwind staat.
Op het laatst zat het CG op ca. 14 cm achter de LE van het witte vleugeldeel.
Bij de derde en vierde vlucht gedroeg het model zich behoorlijk goed bij langzaam vliegen en dan vol gas geven. Het model bleef daarbij redelijk rechtdoor gaan.
De landingen gingen best goed maar de wieltjes, zowel onder de vleugel als het staartwiel, konden dat toch niet aan vanwege het gewicht en de harde grond.
Heel vreemd maar de propeller kwam herhaald flink tegen de 2 mm stangetjes van de ailerons.
Klaarblijkelijk was de constructie van staart en romp niet stabiel genoeg.
Eenmaal vliegend was een rol maken nauwelijks mogelijk.
De effectieviteit van de twee grote stuurvlakken dicht bij de romp bleken dus niet effectief genoeg.
Wel was het hoogteroer voldoende krachtig. Snel steil omhoog sturen ging goed.
Na de landing bleken de roerstangen en de roerhorens onvoldoende sterk.
De roerhorens uit 3mm bouten bleken in het balse uitgelubberd te zijn.
Tijdens de vierde vlucht gebeurde in de lucht iets, ik weet niet precies wat, waardoor ik het model niet meer onder controle had.
Ik moest de motor uit zetten en hopen op een soort noodbuiklanding.
Dit lukte echter niet meer en het model kwam in een boom terecht. Gelukkig kon Dirk en Mark met ladder en windvaanstok het model uit de boom duwen.
Het viel met de neus op de grond maar de schade was op zich heel beperkt.
Gelukkig waren voldoende lessen geleerd want een vijfde vlucht zal er niet meer in.
Thuis het model weer uit elkaar geschroefd want er moet een flink ander prototype 2 worden gebouwd.
CG op ca. 14 cm.
Instelhoek motor en vleugel nog steeds op ca. 4 graden.
Geen ailerons meer zo dicht bij de romp; daarom alleen maar sturen met gedeeld hoogteroer als een delta.
Eventueel wel een richtingsroer of een stuurwiel.
Sterkere kielvlak constructie.
Propeller meer ruimte.
Eventueel 4S ipv 3S.
Kortere rompneus met meer jetdriehoekvoorkanten.