De BEC is uitgerust met een schakelaar voor de spanning. Er is keuze tussen 5,5 en 8,4 Volt. Omdat de ontvanger slechts 7,4 Volt mag hebben is de schakelaar op 5,5 Volt geschakeld.
Gewicht
gram |
330 Kloon |
FMS Extra 330 |
|
|
|
|
|
|
|
vleugel 1 |
865 |
735 |
|
|
Vleugel 2 |
850 |
705 |
|
|
carbonbuis |
95 |
95 |
|
|
romp |
4550 |
3955 |
|
vliegklaar; incl. ontvanger |
extra lood |
190 |
? |
|
misschien kan de 330 Kloon zonder dit lood? |
totaal |
6550 |
5490 |
|
330 Kloon weegt 1060 gram meer dan de FMS |
|
|
|
|
|
2x accu |
1600 |
1600 |
|
|
vliegklaar |
8150 |
7090 |
|
tweemaal 6S 5000 mAh |
motor gemonteerd op het board = 890
spinner plus propeller = 130
5 servo's = 430
esc = 170
wielen voor en achter = 320
2x hoofdvleugel = 1715
stabilo plus kielvlak = 550
carbonbuis = 100
2x 6S 5000 mAh = 1875 (zwaar model)
dit hierboven in totaal = 6180
CG
Volgens opgave van FMS moet dit liggen tussen 145 - 155 mm achter leading edge.
De originele FMS vloog ik met een CG op ca. 153 mm.
Deze 330 Kloon ingesteld op een CG van ca. 150 mm middels 200 gram lood tussen de accu's.
Bij de maiden op 20-5-2021 heb ik gevlogen met en zonder de 200 gram lood tussen de accu's.
Ook zonder die 200 gram was het goed vliegen, misschien dan bij lage snelheden wel iets staartlastig te merken bij de landing.
Daarom concludeer ik dat toepassen van 100 gram lood het beste is en dat is mooi te doen door een combinatie van een normale en een extra zware accu te gebruiken waarbij dan geen extra lood moet worden toegepast. Daarom een tussenstuk maken voor twee lichte accu's en een voor een lichte en zware accu.
Momenteel heb ik 6 6S 5000/5200 accu's.
3x 5200 mAh 35C/60C 46 x 51 mm = 795 gram
1x 5200 mAh 35C/60C 50 x 50 mm = 785 gram
2x 5000 mAh 100C 44 x 66 mm = 905 gram
Daarom toepassen:
2x accu's van 800 gram plus dan 100 gram lood (tussenblok is dan 89 mm breed)
of
1x accu van 800 gram plus 1x accu van 900 gram zonder dan lood (tussenblok is dan 77 mm breed)