Actueel: 17 x 6 met 2x 3S 5000 mAh
Positie batterijen: achterkant batterij 32 cm achter achterkant propeller.
CG
100 mm voor leading edge bovenste vleugel.
Bouwtijd
Begonnen op 15-4-2019 en gereed op 18-5-2019, zeg maar precies 1 maand.
Afmetingen
Spanwijdte = 140 cm, zonder de vleugelverlengstukjes 101 cm
Lengte = 130 cm
Gewicht
Vliegklaar zonder de accu's = 3200 g
Twee accu's van 3S 5000 mAh wegen samen = 935 g; in serie tot 6 S
Zo komt het vlieggereed gewicht op 4100 g
Met 16 x 8 Aerostar propeller.
De twee grote Tundra wielen met 4 mm staaldraad en carbon beugel wegen samen = 340 g
Deze Tundra wielen bleken niet sterk genoeg en zijn vervangen door andere met diameter 82 mm.
Motor (β¬ 50)
Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv borstelloze Outrunner Motor
Specs.
Turns: 12T
Voltage: 5 ~ 8S LiPoly
RPM / V: 430 kv
Inwendige weerstand: 0,019 Ohm
Max Laden: 70A
Max Power: 1750W
Shaft Dia: 6.0mm
Bolt gaten: 25mm
Bolt thread: M4
Gewicht: 378g
Motor Plug: 4mm Bullet Connector
Servo's (β¬ 16/stk)
Turnigy DMC809 Coreless DS/MG/BB Micro Servo 25T 3.8kg / 0.07sec / 19.5g
Specs:
Model: DMC 809
Operating Voltage: 4.8V / 6V
Operating Speed: 0.08sec.60ΒΊ/ 0.07sec.60ΒΊ
Stall Torque: 3.0kg.cm /3.8kg.cm
Size: 31.5x12x32.1mm
Weight: 19.5g
Gear Material: Metal
Gear Type: Digital
Motor: 12mm Coreless
Potentiometer: indirect Drive
Ball bearing: 2 Ball Bearing
Gear: Metal 25T
Case: Aluminum
Connector wire: 190mm
Plug: JR/Universal
ESC (β¬ 40)
Turnigy Plush 100Amp Speed ββController w / BEC
specs:
Cont Current: 100A
Burst Current: 120A
UBEC Mode: 3A / 5v out
Voltage Range: 5.6V ~ 26V
Gewicht: 80g
Grootte: 80x31x17mm
Vleugelsteunen in midden. Beide 3 mm triplex en 20 mm breed.
Voorste met 8 mm gaten voor de 8 mm carbon buis. Deze gaten zitten 255 mm uit elkaar.
De onderste 3 mm vastzetbout zit 38 mm boven het onderste 8 mm gat. Daar weer 86 mm boven zit het tweede vastzetgat.
De achterste met 3 mm gaten voor de 3 mm verenstaal stang. Deze gaten zitten 254 mm uit elkaar.
De onderste 3 mm vastzetbout zit 36.5 mm boven het onderste 3 mm gat. Daar weer 86 mm boven zit het tweede vastzetgat.
Vleugelsteunen tussen boven- en ondervleugel. Alle 3 mm triplex en 15 mm breed.
Voorste steun heeft de gaten 185 mm uit elkaar staan. De middelste 189 mm. De achterste 192 mm.
Bespanfolie (β¬ 10/5mtr)
Hobbyking Covering Film Solid Bright Red (5mtr) 102
Vermogen
Met 2x 3S 5000mAh en 14 x 5,5 M propeller = bij 11,4 V 32 A ofwel 350 Watt gemeten over 1 batterij; dus in totaal 350 x 2 = 700 Watt
Dus een 14 x 5,5 is te klein voor deze motor.
Met FMS 15 x 9 propeller en 2x 3S 5000mAh = bij 11,5 V 51 A ofwel 550 x2 = 1100 Watt 1e meting / bij 11,4 V 45 A ofwel 450 x2 = 900 Watt 2e meting.
Dus een 15 x 9 is geschikt om mee te vliegen, geeft ca. 1500 Watt bij 25 V ofwel ca. 365 Watt/Kg
De volgende propellers zijn ook uitgeprobeerd.
Aerostar 16 x 8 / Aerostar 17 x 6 / TGY 16 x 8 drieblad.
Vermogen met 2x 3S 5000 mAh op storagevoltage:
16 x 8 = bij 11,4 V 51 A ofwel 535 Watt; d.i. x2 dus 1070 Watt
17 x 6 = bij 11,4 V 56 A ofwel 600 Watt; d.i. x2 dus 1200 Watt
16 x 8 x drieblad = bij 11,4 V 57 A ofwel 627 Watt; d.i. x2 dus 1250 Watt
Vermogen met 2x 3S 5000 mAh diract na volledig opladen:
16 x 8 = bij 12,5 V 61 A ofwel 730 Watt; d.i. x2 dus 1460 Watt
17 x 6 = bij 12,5 V 73 A ofwel 890 Watt; d.i. x2 dus 1780 Watt
Uiteindelijk is gekozen voor de 16 x 8 Aerostar propeller die ook goed kon worden uitgebalanceerd. Op 22-6-2019 slechte landing gemaakt waarbij propeller brak, daarna gemonteerd de Aerostar 17 x 6
(Een 15 x 9 lijkt ook goed geschikt.)