Op 30-10-2024 heb ik een sterkere motor gemonteerd, als volgt:
Nieuwe motor op het bestaande motorschot geplaatst:
DYS G-Power Series D3530(2808)-14, 7,4 - 15 V, 1100kv, as 5 x 47,5 mm, 2-4 S, max. power 313 W, max. pull 1100 g, 74 g, size 35x30 mm
motor met enige scheefstelling en domp gemonteerd middels revetjes
(ca. 20 g zwaarder dan vorig motortje)
ESC
Nieuwe esc gemonteerd, nu met accuspanningsaansluiting:
RVS G2 Aerostar 40 A
brake ingesteld op hard
(ca. 15 g zwaarder dan vorige esc)
Ontvanger
Nu een 3008 F-SSH ontvanger met telemetrie gemonteerd en accuspanningmelding ingesteld
Vermogen
Met 8 x 4 APC prop:
bij 15.4 V 16.5 A ofwel 250 W en ca. 950 g thrust
met TGY stand: bij 15.2 V 15 A ofwel 210 W en ca. 950 g thrust
met 10 x 7 APC prop:
bij 15.2 V 30 A ofwel 412 W en ca. 980 g thrust
met 8 x 8 APC prop:
bij 15.2 V 25 A ofwel 350 W en ca. 710 g thrust
met Gemfan 9 x 4.7 R prop:
bij 15.2 V 22 A ofwel 315 W en ca. 1200 g thrust
Gewicht
met bovenstaande en accu 4S 1300 mAh = 880 g; later toch nog erbij 10 lood op de neus geplakt
met bovenstaande en accu 4S 1800 mAh = 935 g; later toch nog erbij 10 lood op de neus geplakt
______________________________________________________________________
Afmetingen
Spanwijdte 1585 mm
Lengte 625 mm
Gewicht
vliegklaar met 3S 1500 mAh = 825 gram; dat werd op 20-10-2024 met nog steeds 1500 mAh in totaal 875 gram
(op 20-10-2024 50 gram lood in de neus aangebracht en accu verplaatst tot voor onder de neus)
Esc
D-Power met remfunctie
Brushless 30A
2-3 S Lipo
BEC 5V 3A
Motor
Turnigy Aerodrive SK3 2826-980kv Brushless Outrunner Motor
Features:
β’ Double shielded bearings
β’ Sintered neodymium magnets
β’ String wound stator
β’ High-quality finish
β’ Super-smooth operation
Specs:
Voltage: 6.4~12.6V (2~3S LiPoly)
RPM/V: 980kv
Max Power: 175W
Max current: 16A
Idle current: 0.95A
Resistance: 0.095 Ohm
Shaft: 3mm
Bolt holes spacing: 16 x 19mm
Bolt thread: M2
Plug: 3.5mm Bullet
Suggested ESC: 20A
Motor dimensions: 28 x 26mm
Weight: 43g
Performance Data (3S):
11x3.8: 136W, 13A, 639g static thrust
11x5.5: 158W, 15A, 753g static thrust
11x7: 173W, 16A, 827g static thrust
Vermogen zelf opgemeten
met 10 x 4,5 R plastic
bij 11,2 V 13 A ofwel 130 Watt
bij 11,0 V 14 A ofwel 145 Watt; hierbij een thrust van ca. 725 gram gemeten
Propeller
Gemfan plastic 10 x 4,5 R
Servo's
Vier stuks identieke Corona DS-929MG
Ball bearing, digital with mosfet, metal gear, torque 2,0 kg.cm, speed 0,12 sec/60Β°, weight 12,5 g, size 22,5x11,5,24,6 mm
CG
Geprobeerd op ca. 23 % te brengen achter leading edge, met basisvleugelrib door doordenken van de rolroeren.
Dit is op ca. 50 mm bij een totaal vleugelbasis van ca. 215 mm.
Dit bleek bij de eerste testvluchten helemaal niet goed. Ook vond ik op internet nog gegevens die dat bevestigden; daar werd voor VG 12 of 17 mm genoemd?
Daarom op 20-10-2024 het zwaartepunt op 20 mm gebracht middels 50 g gram lood in de neus en accu verplaatsing.
Daarmee vloog het toestel prima.
Detailafmetingen
vleugelliggers van berken 5 x 3 mm
tussen de 14 ribben steeds een opening van 56 mm
6 mm carbon handboogpijlen en 3 mm carbon staafje gebruikt
rompbakje lang 572 mm met ca. 176 mm voor aanvang vleugel en ca. 176 mm achter de vleugel
rompbakje breed 50 mm
romp zijkanten 3 mm balsa, romp middenbodem 4 mm, rompmiddenbodem met stukjes berken 5 x 10 balkjes verstevigd
vleugels ruimte tussen beide zonder hoogteroer, voor 56 mm achter 62 mm
v-stelling slechts ca. 3,1 Β° bij een vleugellengte van ca. 775 mm
breekplaat ca. 105 x 45 x 4 mm