Te gebruiken accu: 3S 3000 mAh.
Dit was een soort thermiekzwever zonder motor, moest worden opgetrokken met een elastiek.
Tweede- of tigdehands. Op 16-6-2018 gekocht van Bart de Ruiter voor 115 euro. Bart kende de naam van het model niet meer en daarom heb ik hem maar Fake Condor genoemd.
Ik heb een elektromotor ingebouwd met klappropeller.
Romp geheel over gespoten. Stabilo en vleugeltips aan onderzijde rood gemaakt.
Staat zoals over gekocht.
275 g lood in de neus
vleugels 131 cm elk
1 vleugel weegt 365 g, beide vleugels samen 740 g
2 stalen vleugelstangen 70 g
lege romp met alleen richtingsroer 390 g
hoogteroer 60 g
2 stuurstangen 50 g
bestaande beide servo's MPX Nano-BB van 40 g uit de romp gehaald (ingebouwd verder naar achteren twee stuks TGY RS180MG servo's)
stel: batterij 200 g; ontvanger 30 g
geschat totaal vliegklaar gewicht als pure zwever dus zonder motor: ca. 1850 g
Motor
NTM Propdrive V1 2836 1000kv
As 4 mm; 89 6; max. 30 A; 3-4 S; 15 V; 14T; 400 W
Servo's
2x TGY RS180MG
Propeller
Aanvankelijk een Hobbyking Walrus klappropeller maar daarmee werd met ca. 19 A 180 W toch wat te weinig vermogen geleverd. Daarom deze prop vervangen tegen een Aeronaut 10 x 6. Met die prop werd ca. 22 A getrokken ofwel ca. 250 Watt. Op 9-7-2018 deze propeller weer vervangen tegen een
Aeronaut Cam carbon 11 x 7 propeller
Om toch meer power te hebben voor een veilige handstart.
Deze 11 x 7 trekt ca. 20 - 25 A, gemiddeld 22 A, ca. 290 Wp
ESC
HK Plush 30 A
CG
Uitgewogen op het ooghaakje.
Eest 15 g lood op het uiteinde van de linker vleugeltip geplakt om het toestel horizontaal te krijgen.
Met 3S 1800 mAh Bolt en flink wat lood rondom de motor. Totaalgewicht zo 1975 g vliegklaar. Dat is met ca. 175 g lood extra bij de motor.
Met nog extra 25 g lood voor de accu wijst de neus duidelijk naar beneden. Totaalgewicht dan 2 kg.
Met 3000 mAh wordt de zwever niet noemenswaardig zwaarder?! 1800 Bolt weegt 165 g, 3000 Zippy weegt 260 g.
Op zondag 24-6-2018 kon ik een vlucht maken van 17 minuten. Toch besloot ik de 1800 mAh accu te vervangen door een 3000 mAh 3 S accu. Het vleigtuig wordt hierdoor niet veel zwaarder en ik krijg wel beduidend meer motortijd beschikbaar.
Op dinsdag 26-6-2018 alles omgebouwd tot een 3000 mAh 3 S machine, die uiteindelijk in totaal 2040 g ging wegen.
De 2836 motor heeft erg weinig koeling. Een poging om een EF-1 er in te bouwen mislukte, de motor past wel net maar het exemplaar dat ik nog had liggen voldeed niet, kon niet goed worden omgebouwd wat as betreft. De EF-1 weegt 160 g, de 2836 weegt 90 g.
Uiteindelijk gevlogen met het CG zo dat de neus hangend aan het oogje behoorlijk naar beneden wijst; neus op 92 cm en staart op 137 cm
Met cgcalc heb ik berekend een CG van 59 - 68 mm.
Vermogen
Met Walrus klappropeller bij 12,4 V 15 A 185 W; deze na de maiden op 23-6-2018 verwisseld in een Aeronaut 10 x 6
Met Aeronaut klappropeller 9 x 7 bij 12,4 V 19 Amp 230 Watt
Met Aeronaut klappropeller 10 x 6 bij 12,3 V 22 Amp 250 Watt
Maiden
Op zaterdag 23-6-2018 de eerste twee vluchten gemaakt.
Ging wel goed maar de power was nogal minnetjes, daarom de propeller vervangen voor een Aeronaut 10 x 6.
Later toch de accubay verbouwd om toch een 3000 mAh accu te kunnen gaan gebruiken.