Ein mei 2018 kocht ik van Bart de Ruijter voor 350 euro een heel oude DG 600 van Multiplex.
Een echte zwever, meer een hellingzwever dan een pure thermiekzwever.
Ik kocht deze omdat ik meer wilde gaan leren van zweefvliegen en in mijn achterhoofd had ik de intentie om het model om te bouwen tot een elektrozwever.
De DG 600 is een bekend model onder met name hellingzwevers in de jaren negentig. Tangent maakt het model nu nog steeds.
De GFK romp liet op veel plaatsen onder de vleugel en cockpit los zittende stukjes plamuur zien. De vleugels daarentegen waren puntgaaf, als nieuw.
Het model eenmaal thuis hebbend deed ik het plan voor ombouw naar elektrisch in de ijskast. Ik vond het toch ook wel een uitdaging om met dit toestel zonder motor te vliegen en met name te leren goed te landen.
Ondertussen heb ik meerdere vluchtjes gemaakt, steeds gelift op het vliegtuig van Frank de Ridder. Niet alle landingen gingen goed. Bij de derde vlucht kwam ik met te lage snelheid aanvliegen en overtrok ik het toestel, het viel de laatste ca. 10 meter uit de lucht en maakte een rol over de vleugels met een gebroken staart tot gevolg. Maar de lijmpot doet wonderen en de DG 600 heeft daarna alweer enkele vluchten gemaakt.
Ik ben er al achter gekomen dat ik veel moeite heb om na los gooien op 250 meter hoogte te zien hoe de zwever vliegt. Onbedoelde manoeuvres waren het gevolg met meteen flink hoogte verlies. Ik heb daarom inmiddels de kleuring aan de onderzijde van de vleugels aangepast, rode strepen daarin aangebracht.
De DG 600 heeft een spanwijdte van 350 cm en weegt vliegklaar ca. 3350 g.