Let op!
Op 2-3-2019 het programma voor dit vliegtuig uit de zender gehaald. Beter gezegd, omgebouwd naar het programma voor de Sukhoi 35 V2N62.
Deze kleine SU-35 had de volgende instellingen waarmee goed kon worden gevlogen.
Eindstsand roeren 40%.
Roeren up en down ca. 12 mm uitslag.
Starttrim ca. 3 mm naar beneden gesteld (omdat de neus anders te veel omhoog wil)
SU-35 Fighter Jet 735mm EPO (KIT) 315000304-0 / β¬ 53,09
This is a superb model of a Sukhoi SU-35 Jet Fighter. Scale 1:20. Mid-engine pusher prop. This SU-35 model is designed to be hand launch, lightweight and easy to fly.
Afmetingen:
Length: 1050mm
Wingspan: 735mm
Gewicht vliegklaar met 1800 mA 3 S:
650 g + 25 g in de staart = 675 g met 3S 1800 mAh (later is dit 10 gram minder geworden door wegnemen van 1 bout in de staart)
700 g + 25 g in de staart = 725 g met 3S 2200 mAh (later is dit 10 gram minder geworden door wegnemen van 1 bout in de staart)
CG
Een opgave voor hββββββet zwaartepunt kon ik niet vinden.
Met 3S 1800 mAh in het midden van het accucompartiment en met de ESC daar in het midden onderin en ontvanger daar voorin, kwam ik nu op een CG dat precies ligt bij de handels van de servo's. Dat lijkt te veel naar voren. Daarom op internet gezocht, maar niets daar gevonden over dit model. Wel over de grotere en mooiere SU-35 van Freewing. Daarom dat zwaartepunt proberen na te doen. Dat komt uit ongeveer bij de achterkant van de servobehuizing, ofwel ca. 40 mm vanaf achterkant voorste onderplaat. Door de batterij helemaal naar achteren richting propeller te leggen en, mede omdat ik een piloot'je in de cockpit heb gestopt, in de staart 25 g toegevoegd door daar twee zware schroeven in te lijmen.
Na de eerste vluchten waarbij veel down moest worden getrimd is het CG op 50 mm gebracht, dit met 1800 3 S accu in het midden van het accucompartiment.
Accu:
1300~2200 3S LiPo battery
Servo's:
Turnigyβ’ TGY-50090M Analog Servo MG 1.6kg / 0.08sec / 9g 9468000001-0 / β¬ 5,14
Gewicht: 9 g
Grootte: 23.1 mm x 12.0 mm x 25.9 mm
Koppel: 1.6kg.cm (4.8V) 2 kg.cm (6.0V)
Snelheid: 0.08 sec / 60 deg (4.8 V) 0,07 sec / deg (6.0 V)
Voltage: 4.8-6.0 v
Type: Analog Micro
Gear Trein: Metal
Ball Bearing: Nee
Lead Lengte: 240 mm
Plug: JR / Futaba
ESC
TURNIGY Plush 40amp Speed Controller W/5A BEC 020000048-0 / β¬ 18,84
Cont Current: 40 A
Burst Current: 55 A
BEC Mode: Linear
BEC: 5 V / 3 A
Cells Lipo: 2-6
NiMH: 5-18
Gewicht: 33 g
Grootte: 55 x 28 x 13 mm
Motor:
Turnigy D2826-6 2200kv Outrunner Motor D2826-62200 / β¬ 9,56
Rpm / V: 2200 kv
As: 3.17 mm
Voltage: 2 S ~ 3 S (7,4 V tot 11,1 V)
Gewicht: 50 g
Watt: 342 w
Max stroom: 34 A
ESC: 40 A
Voorgestelde Prop: 7x4 (2 S) ~ 5x5 (3 S)
Montagegaten Bolt Circle: 16 mm of 19 mm
Propeller:
Aerostar Composite Propeller 5x5 Grey (CCW) (2pcs) 074000060 / β¬ 1,29
Made from high-grade composite plastics that are easy to balance.
Deze 5 x 5 heeft te weinig thrust bij weggooien, daarom de mee geleverde 6 x 4 gemonteerd.
Met deze 6 x 4 kan goed 5 min worden gevlogen.
Vermogen:
Met 3S 1800 mAh en de 6 x 4 propeller wordt 23 A getrokken ofwel 250 Watt gegenereerd bij 11,1 Volt. De motor wordt zo zeker nog goed acceptabel belast.
De thrust mat ik statisch op als ca. 550 g.
Met 3S 1800 mAh en deze 5 x 5 propeller wordt 20 A getrokken ofwel 230 Watt gegenereerd bij 11,1 Volt. De motor wordt zo zeker niet zwaar belast.
De thrust mat ik statisch op als ca. 325 g.
Zender:
Delta mix / Elevon
Aangevangen met 50 % en expo -50 %.
Na eerste vluchten uitslag roeren van 15 naar 12 graden gebracht en expo naar 75 % gebracht.
Crash
Op 27-1-2019, bij wat te veel wind, een vlucht gemaakt. Jet leek wat staartlastig en ik verloor de controle en vloog tegen de grond. Neus er af en van de accu 3 S 1800 gaf 1 cel geen spanning meer. De twee bouten achterin leken te veel gewicht.
Op zo 3-2-2019 opnieuw gevlogen. Nu met 1 bout minder achterin gelijmd, dus met slechts 1 bout van 15 g achterin. Dat ging best goed. Leek nog wat staartlastig? Dit met 3S 1800 mAh in het midden met 4x 5mm foamboardplaatjes ervoor.