Zondagmorgen 20-10-2024 werd een eerste keer door Bernard de nΓΌrflugel met wat snelheid licht omhoog weggegooid. Op de korte pist omdat de best aanwezige wind cross stond.
De vleugel ging direct als een gek omhoog. Ik kon nog even laag sturen maar had geen enkele controle.
De vleugel kwam gelukkig nog redelijk op zijn buik naast het veld in het wat hogere gras terecht. Geen schade van belang dus kon een tweede opgooi worden geprobeerd.
Voor dat heb ik de roeruitslag van 67 % op 50 % gezet en ook 100 % expo ingesteld.
Bij deze tweede worp hetzelfde verhaal met een crash op de neus als gevolg, opnieuw onbestuurbaar.
De stukken vielen mee, propeller gebroken en vleugel los uit de daarvoor speciaal gemaakte ophanging zonder verdere schade.
Mijn conclusie was, zwaartepunt moet naar voren, vleugel was staartlastig.
Thuis zocht ik op internet nog eens opnieuw naar gegevens voor dit model en zowaar, ik vond iets bruikbaars, zie foto hieronder.
Ik meen te kunnen opmaken dat het zwaartepunt origineel op 12 mm !!! zou moeten liggen, ook wel 17 mm wordt genoemd, en dat de motor domp moet hebben.
Ik heb de vleugel gerepareerd en daarnaast 50 gram lood in de neus aangebracht en accu verplaatst naar onder de neus en twee revetjes tussen de bovenste twee motorophangbouten gemonteerd om een motordomp te krijgen.
Het zwaartepunt kwam zo ca. op 20 mm in plaats van de eerdere 50 mm te liggen.
Ook kreeg de motor zo een zichtbare zekere domp.
Tenslotte heb ik de hoogteroeruitslag standaard op ca. 7 mm naar boven ingesteld en de einduitslag weer terug op 67 %.
Misschien de volgende keer ook met minder gas opgooien?
Op woensdag 23-10-2024 opnieuw een maiden geprobeerd en met groot succes!
Het toestel vloog perfect bij het zo goed als windstille weer.
Het zwaartepunt leek perfect te liggen op deze 20 mm voor le.
Twee perfecte vluchten gemaakt.
Na afloop de roeruitlagen voor ail en elv weer wat groter gemaakt, ingesteld van 50 % naar 75 %.
De subtrim bleef voor beide op -20 % staan.
Vervolgmaiden met nieuw sterker motortje.
Op woensdagmorgen 6-11-2024 werd bij windstil weer met succes de vervolgmaiden gemaakt.
Met een 4 S 1300 mAh heel oude TGY accu kon voldoende krachtig worden weggevlogen.
Wel stortte de accu direct in bij gas vol geven maar op gewone kruissnelheid kon toch voldoende minuten worden gevlogen.
Er moest niet opnieuw worden getrimd en het toestel bleef zich heel netjes gedragen in de vlucht.
Een rol en looping ging goed, daarbij wel goed hoogte houden en niet te lang geheel op zijn kant vliegen.
Al bij al flinke tevredenheid en geen reden om een en ander aan te passen.