Zondag 5 oktober maakte ik weer een vlucht na enkele aanpassingen.
Ik had de achterwielen opnieuw intrekbaar gemaakt nu met een 25 kg servo.
In eerste instantie bleek die op zich wel sterke servo de wielen niet overeind te kunnen houden als het toestel met accu vliegklaar stond.
Ik heb daarom de achterwielen iets achterover naar achteren gezet waardoor het gewicht van het toestel de wielen tegen de lock gedrukt houdt.
Ook heb ik het neuswiel aangepast. Ik heb dat wiel andersom gemonteerd, nu dus wordt bij intrekken dat wiel naar achteren tegen de romp gedrukt.
Daardoor kwam dat wiel ook meer naar voren te staan waardoor hopelijk de kans op met de neus in het gras prikken na een wipje bij een landing minder wordt.
Door dat wipje was al enkele keren de neus afgebroken.
________________________________________________________
Zondag 24-8-2025 nam ik de Sukhoi weer mee naar het veld.
Deze keer na de modificaties, dus met twee 6 S esc's en twee 6 S edf's. Zie de pagina specificaties.
Ik was er op tijd, iets voor negen uur, het tijdstip waarop we mogen beginnen te vliegen met elektrische modellen.
Het weer was ideaal. Ik begon dan ook meteen na negene met mijn maiden.
Ik startte zonder flaps.
Ik gaf rustig gas tot vol gas en trok het hoogteroer op.
De Sukhoi reed vlot genoeg weg en na toch weer best wel een eindje was de snelheid hoog genoeg en koos de Sukhoi heel mooi rustig het luchtruim.
Ik kon de Sunkhoi goed onder controle houden. Moest wel hoogteroer en rolroer flink trimmen. De neus wilde naar beneden en de vleugels kantelden naar links.
De Sukhoi vloog mooi, gaf een mooi vliegbeeld maar de snelheid viel tegen wat op zich geen echt bezwaar is.
Na enkele minuten koos ik voor een landing.
Die landing voerde ik niet al te netjes uit waardoor de Sukhoi op het eind toch nog een klein stukje in het hoge gras reed.
Geen schade. Wel constateerde ik dat de achterwielen niet meer goed vast stonden waardoor een tweede vlucht niet meer mogelijk was.
Al bij al een prima maiden met tevreden toeschouwers erbij.
Thuis heb ik snel de wielen beter vastgezet.
Op naar de volgende goede vluchten.
___________________________________________________________
Zondag 31-9-2025 opnieuw een vlucht gemaakt.
De Sukhoi vliegt goed, vliegt mooi.
Maar de snelheid valt tegen.
En de toch op zich goed vastgezette achterwielen stonden toch weer niet meer goed na de landing.
Daarom.
Ik heb toch de Sukhoi wat verbouwd.
Ik heb de twee luchtkanalen er af gehaald evenals de schort onder de romp die aansluit op de montageplaat van de twee edf's.
Dit om de weerstand te verlagen en zo te kunnen proeven in hoeverre dit de snelheid ten goede komt.
Ook heb ik met plakband de onderkant van de montageplaat dicht geplakt.
Al die open stukjes moeten vast een grote drag hebben gegeven, in de toekomst proberen veel dichter, meer gestroomlijnd te bouwen.
De wielen staan nu wel open en bloot onder de romp c.q. onder de vleugel.
Die wielen heb ik nu gemonteerd inclusief borgmiddel medium. Toch verwacht ik dat de wielen achter heel snel weer kapot zullen zijn. Ze zijn te iel.
In totaal is er 210 gram afgehaald en daarom moest ik ca. 125 gram lood op de staart plakken om terug op het vertrouwde CG te komen.
