Best te vliegen met 3 S 4000 mAh met batterij geheel achterin batterijcompartiment.
Nog beter maar korter met 3S 3300 mAh met batterij geheel voorin batterijcompartiment met voorop daarop 20 gram lood toegevoegd.
Gewicht
Vliegklaar met 3 S en 4000 mAh accu in totaal 2275 gram. (Met 3S 3300 mAh 40C Zippy Compact 60 gram minder)
Romp alleen zo 1470 gram en daarnaast twee vleugels van tezamen 805 gram.
Vleugelsteun ca. 110. Staart ca. 175. Stabilo met kielvlak ca. 125. Propeller ca. 50. Neus ca. 250. Motor ca. 160. Accu Esc Ontv ca. 645.
CG
Op internet vond ik de gebruiksaanwijzing van deze Pichler ASK 14. Daarin wordt een CG genoemd van 53 mm achter LE gemeten bij de romp.
Volgens opgave in gebruikshandleiding van Pichler voor deze ASK14 = 53 mm voor LE aan rompzijde.
Servo's
Voor hoogteroer = Corona DS929MG
In de vleugels = 1x Turnigy TGY180D en 1x Graupner Servo C341 (plastic tandwielen)
Vermogen
Met half volle 3 S 4000 mAh en Earonaut klappropeller 10 x 6 = bij 11,5 V 38 A ofwel 400 Watt; d.i. 175 Watt / kg.
Overig
Type Glider Ail2 met in de vleugel kanaal 1 en kanaal 7.
Motor SW op de Futaba T10J zender;
Bij een zwever kun je de elektromotor aan en uit schakelen met een schakelaar zodat de gashandel geheel gebruikt kan worden om de kleppen in Butterfly stand te kunnen variΓ«ren.
Deze mode is echter niet geschikt om voor veiligheidsredenen de motor bij opstellen en verplaatsen met een schakelaar buiten werking te houden. Dat kan wel met de switches maar dan kun je niet langer tijdens de vlucht de snelheid, de gas, van de motor regelen. Immers, de motor staat dan uit tot de schakelaars worden aangezet maar dan gaat ook onherroepelijk de motor lopen met de gekozen opstart- en eindsnelheid.