Catalina / Bouwbeschrijving

Als uitgangspunt voor de afmetingen diende de driebladspropellers die ik had afkomsting van HobbyKing van de Memphis Bell Bomber. Die propellers moesten worden gemonteerd op twee EF1 motoren. Die motoren en bijbehorende regelaars heb ik gekaniballiseerd uit mijn Foamtwin.
Na uitvergroten van de schets ben ik begonnen met het hoofdlandingsgestel.

Het hoofdlandingsgestel moest wielen krijgen van 3" ofwel 75 mm en moesten ingetrollen kunnen worden. Daartoe knipte ik eerst uit karton voorbeeldarmpjes en probeerde met punaisescharniertjes een werkbaar systeem te verzinnen. Ik keek op internet of daar een bruikbare aanpak te vinden was. En ja, daar was een model te vinden. Echter die aanpak ging niet werken, de armen werden veel te groot en maakte een veel te grote slag waardoor het gat in de romp te groot werd. Daarom weer verder gedoctord om een passende constructie te vinden. Een derde poging gaf uitkomst. Daarbij kon ik twee 180 graden servo's toe passen waarbij de uitgezette hoofdarm ook nog eens op slot klikte bij volledige uitslag zodat het gewicht van het model niet op de servo uitwerkte maar op de hoofd aluminiumkoker. Met aluminiumkokers had ik namelijk een soort ruggengraad bedacht waaraan de stuts voor de hoofdvleugel moesten komen en tevens een voordeel, de neus, en een achterdeel, de staart, kon worden vast gemaakt. Voordeel en achterdeel kregen op hun beurt carbonkokers en carbonbuizen als ruggengraat. Met 4 mm zilverstaal werden asjes gemaakt die vastgezet werden met polyamide ringetjes en lochnuts. Die locknuts heb ik speciaal hiervoor in China via Ebay besteld. Met die locknuts kun je eenvoudig een sterke, smalle en lichte borging maken.