Zondag 29 juni opnieuw testvlucht gemaakt.
Tot mijn teleurstelling trok de Sukhoi toch weer meteen flink naar links bij wegrijden, ook bij vrij rustig gas geven.
De wielen en sturing daarvan moet dus anders worden.
Bij een derde poging kreeg ik toch het toestel snel recht rijdend en kon het net voor het aardappelveld los van de grond komen.
Het vliegen ging een stuk beter.
Tweemaal getest hoe de vlucht verder ging na uitzetten van de motoren. Daarbij bleek de neus nog een beetje omhoog gericht te worden.
Dit met de accu gemonteerd zodat een CG van ca. 1,5 cm voor het oorspronkelijk gekozen punt zat.
In het vervolg moet de accu daarom nog ca. een cm naar voren om zo het CG ca. 2 cm voor het oorspronkelijke punt te krijgen.
Ik heb een beetje het hoogteroer getrimd en zo kon vrij goed een landing worden ingezet. Die landing verliep redelijk maar ik stuurde per ongeluk op het laatste moment down i.p.v. iets up waardoor de klap op het voorwiel extra groot was en het wiel weer flink verbogen naar achteren werd.
Ook tweemaal getest hoe de vlucht zich gedroeg bij plots vol gas geven. Daarbij versnelde het toestel mooi in de rechte lijn vooruit.
De hoogte en hoek van de gemonteerde motoren is nu dus goed in orde.
De wielen moeten worden aangepast.
De achterste wielen moeten naar voren, moeten iets achter het CG komen te staan.
Het voorwiel stond nu veel te dicht bij het CG, bij de start wordt het toestel meteen over de wielen met de neus in het gras gedrukt.
Het stuurbare neuswiel moet dus zo ver mogelijk voorin de neus komen.
Ook is het nog de vraag of de geveerde sturing wel stabiel genoeg is. Wordt door de druk bij de start niet het voorwiel omgeduwd?
Voor een volgende maiden moet dus de wielhuishouding te zijn aangepast.
_______________________________________________________________
Woensdagochtend 25 juni was het prima weer. De wind stond mooi in lengterichting over het veld.
Ik had de Sukhoi op enkele punten verbeterd. Vooral de servo's in het hoogteroer zijn wezenlijk. De instelhoek van vleugel en motoren werd niet gewijzigd.
Als CG werd opnieuw 1 cm voor het oorspronkelijke punt gekozen.
Opnieuw trok de Sukhoi meteen sterk naar links. Ik snap dat niet goed gezien het cw en ccw draaien van de twee motoren.
Na enkele pogingen en sterk met een rechtse bocht beginnen kon ik het toestel airborn krijgen.
Het vloog lastig maar acceptabel en na flink trimmen kon ik zelfs even met losse handen het toestel zijn rechte gang laten gaan.
Ik vloog ca. 7 minuten, beide 3S 3300 mAh accu's bleken dan ook echt wel leeg met ca. 3,2 - 3,4 Volt.
Bij de landing ervoer ik opnieuw het probleem dat de Sukhoi op zijn staart wilde gaan staan!
Landen was zo erg moeilijk en niet goed te doen. De eerste landing was dan ook een flinke toutchdown met als gevolg een verbogen voorwielstangetje.
Dat stangetje kon ik rechtbuigen en zo kon na opladen een tweede vlucht worden gemaakt.
Bij de start hetzelfde verhaal, sterk trekken naar links. Door anticiperen en snel op snelheid brengen kon ik toch weer opstijden.
Het vliegen ging op zich redelijk goed. Toch was ik de Sukhoi meermaals kwijt, omdat ik niet meer zag hoe het vliegtuig vloog en eenmaal omdat ik zo achter de bomen raakte en het toestel geheel uit het oog verloor. Ik twijfelde om de motoren uit te zetten en maar af te wachten maar ik besloot toch eerst nog een poging doen met vol gas en omhoog trekken. Gelukkig kwam het toestel weer boven de bomen uit en gelukkigerwijs kreeg ik het toestel weer onder controle en boven ons veld.
De landing ging weer fout bij de lage snelheid. Ik hing boven het aardappelveld en besloot maar in dat veld zo langzaam mogelijk te landen.
Bij terug vinden bleek de Sukhoi schadevrij in de planten te liggen.
Mijn conclusie is dat de resultante van de motoren nog steeds de neus te veel naar beneden drukt.
Die kracht wordt gecompenseerd door de instelhoek c.q. de trimming van het hoogteroer. Worden de motoren uitgezet dan maakt de trimming dat het toestel sterk de neus omhoog steekt. Bernard denkt dat het zwaartepunt niet goed is en dat het toestel nog steeds staartlasting is?