162CAP231

Rond september belde Bernard aan. Hij had enkele vuile heel oude vliegtuigen in de auto liggen waarvan hij af wilde.
Aarzelend liet ik ze in de hal leggen. Toch de spullen maar tot eventueel nader order in mijn opslaghokje gelegd.

Nu had ik ondertussen in mijn Leoblotzin een sterkere motor ingebouwd en had zo een geschikte motor en regelaar liggen die wellicht in de CAP konden die Bernard had afgegeven.
Daarom vorige week toch maar eens naar dat restant gekeken. Er moest toch nog iets van te maken zijn.
Daarom begonnen met het toestel grondig met sterk zeepsop te wassen. Daarna werd het steeds logischer om te proberen er nieuw leven in te brengen.

Uiteindelijk heb ik de Graupner CAP 231-EX elektrisch gemaakt waarbij het me wonderwel lukte om heel economisch motor, regelaar en accu in het model ingebouwd te krijgen.
De benodigde drie servo's werden oude standaard Robbe servo's.
Slechts 25 gram lood was extra nodig om het CG in te stellen.
Zie de foto's.

Op zondag 26-11-2023 maakte ik probleemloos de maiden. Gevolgd door nog een prima vlucht.
Gezegd moet worden dat de CAP prima op steeg en landde en ook prima gewone rondjes vloog. Wordt er echter een looping of roll gemaakt dan trekt het toestel vervelend scheef weg, daarbij is sterk opletten zeker nodig. Dat vlieggedrag kan wellicht nog worden verbeterd door betere afstelling van de uitslag van beide hoogteroerhelften en ailerons!?

Tijdens de maiden was ook Franky aanwezig. Franky had al laten weten dat het toestel echt iets voor hem was. Franky zag het vliegen met dit toestel wel zitten.
Ik heb Franky gewezen op de mitsen en maren van dit oude omgebouwde model, maar Franky bleef enthousiast.
Ik vertelde voor hoeveel geld ik aan spullen in het model had gestoken en vroeg wat Franky er voor over had.
Franky noemde een bedrag waarmee ik meteen kon instemmen; dus het model werd meteen aan Franky verkocht!