Sig Wonder / Specificaties

Let op! Vrijdag 16-8-2019 opnieuw een vlucht gemaakt. Nog steeds vliegt de Wonder erg lastig. Ik was er met moeite baas van, kon wel weer een nette landing maken. 

Let op! Zondag 11-8-2019 weer een poging gedaan. Een vlucht gemaakt met veel minder roeruitslag en een motordomp- en scheefstelling.
De vlucht ging beter maar nog steeds niet goed. Opnieuw leek de Wonder niet uit te trimmen, er was geen hoogte te krijgen van het vlieggedrag. De rolroeruitslag leek nu eerder te klein dan te groot. Na wel weer een nette veilige landing ontdekte Alex wat er scheelde. De vleugel bleek getordeerd. Daarom steeds een ander vlieggedrag.
Daarom weer geknutseld aan de Wonder. Deze keer de rolroeren van 67 naar 75 % gezet en een 8 mm carbonbuis achter door de spanten van de vleugel gestoken en met pur vast gelijmd. Eerst daarvoor de folie aan de onderzijde weg gehaald en die later vervangen door wingtape. Bij deze actie zag ik dat aan een kant een breukje zat in de vleugel, een balsa steunplankje was daar er ook uit. Deze breuk zal wel bij hebben gedragen aan de tordering van de vleugel. Tenslotte met wat extra lood in de neus het CG weer op 60 mm ingesteld waarbij de neus nu wel al iets naar beneden wees. Totaal gewicht zonder accu nu 865 gram; dus 80 gram zwaarder dan eerst. De Wonder hing wel mooi horizontaal zijdelings.

Let op! Op woensdag 7-8-2019 opnieuw een vlucht geprobeerd. Nu met veel minder roeruitslag.
Deze vlucht ging al stukken beter maar nog niet goed. Er was geen touw te knopen aan het vlieggedrag, ik kreeg het niet getrimd. Oorzaak moet zijn een verkeerde montage van de motor. Ik had beoogd een domp en scheefstelling van ca. 1 a 2 graden maar in werkelijkheid moet er geen sprake zijn geweest van werkelijke domp en scheefstelling. Telkens met een andere gasstand werd een volledig ander vlieggedrag verkregen. Door uiteindelijk met weinig gas te vliegen was ik de Wonder de baas en kon een mooie landing maken op het veld.
Thuis daarom meteen de domp en scheefstelling aangepast door vulringetjes te plaatsen achter de motorsteun. Gepoogd nu wel een werkelijke domp en scheefstelling van ca. 2 graden in te stellen. In tegenstelling tot hiervoor is nu wel visueel te zien dat de motor wat naar beneden en naar opzij wijst.
De roeruitslagen nu niet veranderd. Evenmin het CG.

Let op! Op zondag 4-8-2019 een eerste maiden geprobeerd.
Die ging niet goed. Bernard gooide de Wonder op en ik kon hem maar net van de grond houden. Maar goed vliegen lukte me ook niet omdat de roeruitslagen toch nog veel te groot waren voor dit kritische model. Na bijna kwijt en daarna bijna crashen op het plein bij de collega's uiteindelijk controle kwijt geraakt op 300 meter afstand. Motor uitgezet en Wonder laten gaan. Die lag in de mais, na zeker een half uur alleen zoeken vond ik de Wonder hangend en liggend in de mais. De motor draaide nog en het zachte geluid daarvan hielp bij het vinden. De schade viel wel mee, de batterij had een zijkant geheel open gedrukt en de rompophanging was gescheurd. Maandag na twee uurtjes lijmen met CA medium was de Wonder weer vliegklaar.
Heb wel alle uitslagen verminderd:
allereerst het hoogteroer middels de kwiklink omhoog gezet omdat de Wonder steeds naar beneden wilde gaan
daarna hoogteroer dat stond op ca. plus en min 5 a 6 mm terug gebracht naar ca. plus en min 3 mm middels eindpunt op 67 %
ook beide ailerons uitslag verminderd, die waren ca. plus en min 4 mm en zijn op ca. plus en min 2 mm gezet
tenslotte de trimmer van de ailerons op 40 gezet omdat ik het idee had de stick steeds naar rechts beneden te moeten trekken?
wellicht een volgende maidenpoging niet op vol vermogen laten weggooien?

Let op!  Throttle op 75 % om te voorkomen dat motor door brand.

Heb van de oude vuile brandstofromp alleen het bovenste deeltje gebruikt dat de vleugel vast houdt. Dat afgesneden deeltje op een 5 mm balsaplankje gelijmd met pur lijm en daarop het onderdeel van de romp gebouwd met dikke CA lijm. Heb gekozen om te mikken op een propeller ca. 100 mm voo het oude schot waarop de motorsteun gemonteerd zat.
Motor met 1,5 graden scheefstelling en 2 graden domp gemonteerd.

Gewicht
motor D3530  =  100 g incl. 
vleugel  =  350 g
esc  =  80 g
servo's  =  40 g
romp  =  210 g
accu  =  4 S 2700mAh  =  300 g
vliegklaar totaal  =  1085 g

Motor
Hiervoor gekocht bij Hobbyking een Turnigy D3530/14 1100kv.
Max. 22 A, 315 W, 4 S
Met 5 mm as.
Richtwaarde propeller ca. 8 x 4.
Spec. 
Batterij: 2 ~ 4 Cell /7.4~14.8V 
RPM: 1100 kv 
Max stroom: 22A 
Geen belasting stroom: 1.6A 
Max vermogen: 315W 
Inwendige weerstand: 0,077 Ohm 
Gewicht: 73g (inclusief connectors) 
Diameter van de schacht: 5mm 
Afmetingen: 35x30m 
Prop size: 7.4V / 12x6 14,8 V / 8x4 
Max stuwkracht: 1100g

Propeller
Hiervoor gekocht bij Hobbyking een Walrus klappropeller.

Vermogen
Met Walrus klappropeller en 4 S 2700 Zippy 40C:
bij 15.3 V  25 A  ofwel  375 W
bij 16,8 V  26 A  ofwel  430 W
bij 80 % throttle en  16,7 V  24 A  ofwel  390 W
bij 75 % throttle en  16,7 V  23 A  ofwel 370 W
gekozen om met throttle 75 % te beginnen!
 

CG
Op internet gelezen dat dit 2 3/8 inch zou moeten zijn ofwel  60 mm achter LE. Plus of min 1/16 inch ofwel plus of min 1,5 mm.
Ook gelezen dat het model erg kritisch is wat betreft CG en uitslag hoogteroer.

Servo
Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg / 0.10sec / 12,5 g
Model: CS929MG 
Operating Voltage: 4.8V / 6.0V 
Werkende stroom: 200mA / 240mA 
Operating Speed: 0.12sec.60ΒΊ / 0.10sec.60ΒΊ 
Stall Koppel: 2.0kg.cm /2.2kg.cm 
Grootte: 22.5X11.5X24.6mm (0,88 "x0.45" x0.96 ") 
Gewicht: 12,5 g
Dead Band: ≀3uSec 
Operating Travel: 40ΒΊ / ene kant pulse reizen 400US 
Potentiometer: 2 slider / Direct Drive 
Kogellager: MR85 
Gear: Metal 
Connector draad: 215mm 
Bedrijfstemperatuurbereik: -20J + 60J

Accu
Pack ZIPPY Compact 2700mAh 4s 40c Lipo
Spec. 
Capaciteit: 2700mAh 
Voltage: 4S1P / 4 Cell / 14.8V 
Ontlading: 40C Constant / 50C Burst 
Gewicht: 306g (met inbegrip van draad, plug & geval) 
Afmetingen: 138x45x26mm 
Balance Plug: JST-XH 
Kwijting Plug: XT60