Fokker D7 / Specificaties

Te vliegen met  6 S  4000/5000 mAh.  

Afmetingen (ongeveer 1op 6):
lengte romp = 117 cm
(origineel  =  spanwijdte 890 cm  lengte 695 cm)
spanwijdte bovenvleugel  1420 mm;  breed  265 mm;  oppervlak  37,6 dm2 (kleine uitstekende punten van roer niet mee gerekend; anders 1500 mm)
spanwijdte ondervleugel  2x 500 mm;  breed  200 mm;  oppervlak  20 dm2 (rompdeel niet mee gerekend; anders 1250 mm)
stabilo ca. 10 dm2
totaal vleugels  ca. 68 dm2; geeft een vleugelbelasting van ca. 60 g/dm2

Gewicht:  zonder accu 3120 g, met 6S 4000 mAh  3820 g; later 180 g lood in neus gedaan, daardoor totaalgewicht vliegklaar 4000 g
Globaal:
servo  4 x 15  =  60
accu  6S 4000 mAh  =  650
propeller  14 x 5  + adapter  =  45
motor TGY G46  + plaat  =  320
esc  TGY 60 A  3 A sbec  =  80
kielvlak kaal  =  20
hoogteroer kaal  =  50
romp kaal zonder deksel waarin cockpit motor mitrailleurs  =  440
12 carbon stutten  =  80
ondervleugel kaal  400
bovenvleugel kaal  800
wielen  =  310 (2 vintage 4 3/8 Williams wielen met 2 4mm verenstaal u-steunen)
deksel, met guns radiator motor  =  155
gun  =  25,  twee stuks 50 (geinspireerd op een spandau gun; lang 180 mm hoog 30 mm barrel 22 mm)

Bovenvleugel, ondervleugel en stabilo allemaal onder 0 graden instelhoek.|
Bovenvleugel staat 245 mm boven de ondervleugel.
Bovenvleugel steekt 100 mm uit voor aan de ondervleugel.
De verbindingsstangen aan de uiteinden tussen boven en ondervleugel zijn 207 mm (1naar2) 192 (2naar3) en 212 mm (3naar4) lang, van midden schroef naar midden schroef.
Om de 52,5 mm een virtuele spant geschilderd.
Op bovenvleugel een kruis op een witvlak van 24 x 24 cm, op de ondervleugel 18 x 18 cm.

CG: 95 mm voor voorlijst bovenvleugel
Zelf ingeschat:
bovenvleugel 28%  =  75 mm; ondervleugel 28%  =  56 mm
bovenlift 100% dan onderlift 60%
tezamen ingeschat op  5 +/- 10 mm vanaf leading edge ondervleugel
is waarschijnlijk niet optimaal, later 180 g lood in de neus gedaan om te komen op ca. 95 mm voor LE bovenste vleugel ofwel ca. 25 % MAC (mean aerodynamic chord)

(let op: volgens Hangar 9 moet het CG zijn:  78 - 86 mm vanaf LE bovenvleugel, gemiddeld zo op 84 mm vanaf LE)
(zelf kom ik uit op 90 mm vanaf LE bij een 23 % MAC berekening en een gap van 245 mm en instelhoeken van 0 graden; bij 28 % MAC wordt dat 102 mm; zie berekening onder aan deze pagina)

Motor:
zijstelling en domp beide ca. 3 graden middels opvulringen
Turnigy G46 Brushless Outrunner 420kv (.46 Glow)
Spec.
Battery: 4~5 Cell /14.4~18.5V
RPM: 420kv
Max current: 55A   (18,5 x 55 = 1000 Watt)
No load current: 11V/1.5A
Internal resistance: 0.032 ohm
Weight: 300g  (not including connectors)
Diameter of shaft: 6mm
Dimensions: 76x50m
Test Data:
18.5v - 14x10 Prop - 40A - 2650g Thrust
18.5v - 15x8 prop - 44A -  3150g Thrust

Vermogen:
nodig niet meer dan  4 x 200 = 800 Watt, minimaal  4 x 150 = 600 Watt
opgemeten met 15x6 MenZeuS propeller  =  36 - 40 A  bij  24 V  ofwel  730 - 900 Watt;  thrust minimaal ca. 2,5 kg  

ESC:
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller w/BEC
Spec
Cont Current: 60A
Burst Current: 80A
BEC Mode: Switching
BEC : 5v / 3A
Input: 5.6v-22v
Weight: 60g
Size: 80x31x14mm


Roerinstelling:
aileron  =  15 graden / +/- 13 mm
hoogteroer  =  17 graden /  +/- 30 mm
richtingsroer  =  30 graden  /  +/- 40 mm
 

Verfverbruik:
Alles met airbrush opgebracht.
Vallejo Premium Airbrush Color
Bright Red  62.005  =  200 ml
White  62.001  =  30 ml
Black  62.020  =  20 ml
White Primer  62.061  =  75 ml