Cessna 337 / Specificaties

Gewicht
Vleugels met staart vliegklaar weegt 1500 g.
Klaar voor eerste kale testvlucht zonder accu's  3250 g.
Klaar voor eerste kale testvlucht inclusief accu's  4140 g.

Motoren
Turnigy Aerodrive SK3 - 3542-1250kv borstelloze Outrunner Motor
Specs.
Turns: 10T
Voltage: 3 ~ 4S LiPoly
RPM / V: 1250kv
Interne weerstand: 0.022Ohm
Max Laden: 54A
Max Power: 755W
Shaft Dia: 5.0mm
Bolt gaten: 25mm
Bolt thread: M3
Gewicht: 141g
Motor Plug: 3,5 mm Bullet Connector

Vermogen
Opgemeten met  3 S  5000 mAh  Turnigy Heavy Duty  60-120 C.
Alleen motor achter  bij  12,5 V  53 A  ofwel  630 Watt
Alleen moter voorop  bij  12,4 V  51 A  ofwel  600 Watt
Met beide motors bij 12,4 V  98 A  ofwel 1135  Watt

Opnieuw opgemeten nu met Turnigy meetapparaatje.
Motor voor bij 12,5 - 12,6 V  =  ca.  53 - 54 A  ofwel  640 - 660 W ;  thrust  1280 - 1320 g
Motor achter bij  12.5 V         =  ca.  55 A          ofwel  660 - 670 W ;  thrust  1950 - 2100 g
Beide motoren samen  bij  12,4 V  =  ca.  96 - 97 A  ofwel  1130 - 1135 W ;  thrust 2950 - 3030 g
Op motor voor heb ik een andere propeller gezet omdat bij een eerste meting daar slechts ca. 1050 g thrust werd gemeten.  Achter werd toen ca. 1930 en samen ca. 2600 gemeten bij ca. 12 V.

 

Aanpassing na eerste testvlucht.
De eerste testvlucht verliep goed maar liet duidelijk zien dat het symmetrische profiel ingesteld op 0 graden veel te weinig lift genereerde bij opstijgen en normale vlucht. Het hoogte roer moest steeds met veel up worden gevlogen. Daarom heb ik de hoofdvleugel flinke positieve instelling gegeven terwijl het stabilo op 0 werd gehouden. De voorlijst werd 15 mm omhoog gebracht wat betekende dat de voorste carbonkoker met 5,5 mm extra moest worden verhoogd. Daarom werd onder deze koker een laagje van 2 + 3 mm triplex gemonteerd.

Aanpassing na tweede testvlucht.
Het vliegen ging op zich een stuk beter. Ik kon nu met de knuppel los vliegen zij het dat dan nog steeds veel up moest worden gegeven, de trim stond op maximaal ofwel 120.
Belangrijker is echter weer het gevoel c.q. de waarneming dat ik te weinig vermogen had met deze twee motoren. Daarom besloten om er alleen een pusher van te maken met een G60 500kv motor.

Turnigy G60 borstelloze Outrunner 500kv (0,60 Glow)
Spec.
Batterij: 5 ~ 7 Cell /18.5~25.9V
RPM: 500kV
Max stroom: 65A
Geen belasting stroom: 11V / 1.9A
Huidige capaciteit: 65A / 15sec
Inwendige weerstand: 0.017 ohm
Gewicht: 360g (zonder connectors)
Diameter van de as: 6mm
Afmetingen: 81x50mm

Vermogen
Met pusher G69 500kv en 13 x 5 houten propeller.
Met 2x  3S  5000mAh  in serie tot 6S een thrust van ca.:  bij  25,1 V  41 A  ofwel  970 Watt  =  4250 - 4350 gram
Met 1x  6S  5000mAh ca.:  bij  24,7 V  40 A  ofwel  940 Watt
De motor mag tot 65 A worden belast dus een andere propeller die nog meer thrust geeft is mogelijk!

Scheefstelling
Het motormontagekruis heeft gaten op ca. 40 mm uit elkaar staan. Een revet van 1,4 mm geeft zo een scheefstelling van 2 graden.
Vooralsnog heb ik hier geen vulringen gebruikt en heb ik in principe voor de pusher geen scheefstelling en domp ingesteld.