BigSkipper / Bouw

Ik ben begonnen met op internet een gemiddeld normaal profiel te zoeken. Dat profiel heb ik met LibreOffice Writer in de lengte steeds uitgerekt. Steeds passend voor elke rib. De juiste riblengte rekende ik eerst exact uit door met vaste grotes de gehele vleugel op te bouwen. De uitgerekte ribben printe ik uit als poster, knipte die uit en plakte die aan elkaar zo nodig.

Mijn eerste idee was om in roofmate een vleugel uit te snijden. Dat kukte me echter onvoldoende en daarom moesy ik mijn aanpak veranderen. Ik koos er voor om eerst de ribben te maken en die met balsa en 6 mm carbon buizen in elkaar te lijmen. Ook aan de ribneus bracht ik een 3 mm carbonstaaf aan. Daarvoor had ik eerst met de boorstandaard op precies dezelfde positie een inkeping ingefreesd.

De ribben had ik aan de achterkant achter het dikste profiel niet op maar gesneden maar haaks gelaten evenwijdig aan de ribbenmiddenlijn. Op die manier kon ik de ribben met de juiste hoek vlak liggend op de bouwplaat in elkaar zetten. De bedoeling was om later de onderkant van de ribben achter het dikste profiel op maat te maken. Dat lukte echter niet goed ondanks aan de uiteinden eerst 3 mm balsa plankjes te lijmen.

Daarna zaagde ik op de juiste breedte en lengte voor elk neuscompartament een stukje te dikke roofmate uit. Dat stukje stak ik in een compartemant en zette dat vast met spelden in de ribben. Toen sneed ik met smeltdraad de boven- en onderkant uit. Daarna nam ik het gesneden deel uit en maakte zo het volgeden compartemantdeel. Op die manier hoefde de snijdraad steeds maar een klein stukje schuim te snijden waardoor de smeltafwijking niet te groot werd. Later lijmde ik met purlijm alle stukjes op maat gesneden schuimdelen aan de ribben vast.

Ingesteld werd een voorinstelling van de vleugel van 4 graden. Dit door de motor geheel in lijn met het stabilo te monteren en de vleugel met 1 graad en het stabilo met 3 graden ten opzichte van de rechte 4 mm rompplank te monteren.
Als CG werd afgeleid van de skipper gekozen voor 38 procent.