SB Epsilon Competition V3

Dit voorjaar had ik in mijn hoofd gezet een grote elektrozwever aan te schaffen. Groot, drie en een halve meter bijvoorbeeld.
Ik kocht daarom eerst een tweedehands oude zwever, de MPX DG 600. Ik zou deze pure zwever zelf ombouwen naar elektrisch. Echter, ik bedacht me en wilde deze echte zwever toch ook wel eens als echte zwever uit proberen.
Daarom keek ik verder naar een elektrozwever en kwam ik uit bij Staufenbiel, bij een Epsilon, de versie Competition V3.
Op internet werd er best goed geschreven over dit model en ook de prijs is eigenlijk een troef. Voor precies 500 euro werd de grote doos thuis afgeleverd vanuit Brugge, uit de internetwinkel van Aerobertics.be.

Dit PNP model was niet helemaal PNP en bleek toch wat kwaliteitsfoutjes te bezitten vind ik.
De servoΒ΄s zijn niet van hoge kwaliteit, eentje van een flap ging al kapot bij het instellen van het model, daar moest ik een Turnigy servo in zetten. Gelukkig ging dat goed met de glider af2 instelling die per flapservo een eigen kanaal heeft.

Mooi is ie best wel. En de romp is prima afgewerkt en de oracover prima aangebracht.

Het Multiplex snelkoppelsysteem is flink wennen. In klikken gaat moeizaam. Losmaken gaat goed op voorwaarde dat je het speciale tooltje daarvoor gebruikt.
Ik heb van Alex een carbonbuis gekocht die de stalenbuis kan vervangen, die carbonbuis heb ik nog opgevuld door daarin een handboogpijl en carbonbuisje en carbonstaafje in te lijmen met steel epoxy. Dat scheelt maar liefst 350 g; staal 425 g, carbon 75 g.

Met de mee geleverde 14 x 8 propeller leverde de 570kv motor te weinig stijgkracht, slechts 290 Watt werd daarbij maximaal gemeten. Daarom moest een 16 x 10 Aeronaut Cam-Carb worden gemonteerd welke tot 55 A ofwel 650 Watt leverde, meer dan voldoende stijkracht daarmee.

Het model werd al snel een succes. De eerste vlucht duurde al 49 minuten, de tweede 63 en de vierde 65 (met 15 minuten motortijd met 16 x 10 propeller). Die vierde werd gestart vanaf het karretje dat ik er voor maakte.
In deze eerste vluchten ging ik niet hoger dan 400 meter, daarboven werd me het te benauwd, kon ik hem wel goed genoeg blijven zien op die hoogte?