SB Epsilon Comp V3 / Specificaties

Te gebruiken accu:  3S  5000 mAh. Denk aan switch A en D waarmee de motor is in-/uitgeschakeld.

Gewicht
Met 4000 mAh 3 S accu  =  4000 g
Accuยดs wegen:  5000 mAh = 455 g / 4000 mAh = 345 g / 3000 mAh = 260 g
Een 4000 mAh accu moet dus met 100 g lood worden verzwaard.

Later heb ik van Alex een carbonbuis gekocht die de stalenbuis kan vervangen, die carbonbuis heb ik nog opgevuld door daarin een handboogpijl en carbonbuisje en carbonstaafje in te lijmen met steel epoxy. Dat scheelt maar liefst 350 g; staal 425 g, carbon 75 g. De buizen zijn 49 cm lang.
Met carbonbuis en 5000 mAh accu weegt de Epsilon nu  3775 g.

ESC
HobbyKing  80 A,  2 - 6 S
De rode draad van de BEC 5.5 V 4 A is door geknipt.
SDEC
Gemonteerd een TGY Switching Battery Emulation Circuit (Switching BEC);  8 - 26 V;  5 of 6 V;  max. 5 Amp.
Gemonteerd omdat ik geen motorgegevens van de 4260 heb en omdat die bij aanvang met 5000 mAh tot 56 A trekt.
Ingesteld op 5 Volt om de servo's minder eventueel over te belasten.

Propeller
Meegeleverd  14 x 8 en deze na de maiden vervangen tegen een Aeronaut 16 x 10.

Motor
Meegeleverd  een Himax C 4260 535 - 720 kv (waarschijnlijk 570 kv).

Servo's
Een D-260 MG ging bij een flapaansturin meteen kapot en heb ik vervangen met een Turnigy Pb 380 MG.

CG
Op 12-7-2018 een zeer geslaagde maiden gemaakt met het volgende zwaartepunt.
Met 3 s 5000 mAh en stalen buis tussen de vleugels en een ijzerdraad vanachter de stalen buis, hing de neus 20 cm hoger dan de staart.

Vermogen
Met 14 x 8 en 3 S 5000 mAh bij 12,5 V opname ca. 24 Amp ofwel ca. 290 Watt. Dit bleek te weinig!
Dit na inregelen van de ESC middels de vier korte beeps voor throttle en middels de vier veranderende beeps voor de brake.
Op 13-7-2018 een Aeronaut Cam-Carb 16 x 10 gemonteerd. Daarmee opgemeten met een 3 S 5000 mAh een vermogen van ca. 55 A ofwel ca. 650 Watt bij 12,3 V.
Waarschijnlijk kan de throttle iets worden terug gesteld om oververhitting en te snelle uitputting te voorkomen.

Overig
In kleine eindvleugeltjes zit een stalen pinnetje van 30 mm en 4 mm diameter en een carbonstaaf van 8 mm diameter.
In het hoogteroer zitten twee carbon staafjes, eentje van 157 mm lang en 4 mm diameter en eentje van 157 mm lang en 5 mm diameter.

Opgemeten
In de neus zit een motor met diameter 42 mm en lengte 60 mm+ dat zal dus de Himax C 4260 570 kv moeten zijn.
Bij 12,5 V en 5000 mAh werd bij vol gas een toerental van 6690 maximaal gemeten. Dat bij 21 Amp ofwel 260 Watt.
6690 is ca. 75 % dus 100 % theoretisch is 4/3x6690 = 8920 toeren bij 12,5 V. Dat is 8920/12.5 = 714 kv. Indien 6690 is 100% dan is kv 6690/12.5 = 535.

Maiden
Op 12-7-2018 bij prima weer de maiden gemaakt. Met 3 S  5000 mAh erin. Alex gooide de Epsilon hard weg en dat was maar goed ook want er kon nauwelijks hoogte worden gewonnen. Toch meteen een prima vlucht van 49 minuten gemaakt met een vrij nette landing zij het een eindje voor de piste geland.
De Epsilon vliegt goed, gemakkelijk, en ik hoefde slechts een beetje up te trimmen. 
Geen tweede vlucht gemaakt vanwege de lastige start, er moet eerst een grotere propeller op of een motor erin met meer kv. Heb daarom een 16 x 10 besteld.