SkipperLB A / Crash 20241208

Zondagmorgen 8 december, erg grijs bewolkt weer met matige wind. Een eerste vlucht op het erg natte veld ging goed. Opstijgen, geen probleem, vliegen, erg lastig omdat het zicht slecht was. Door de grijze lucht was heel moeilijk onder en boven kant uit elkaar te houden.
Bij de tweede vlucht ging het dan ook goed fout. Ik zag het niet goed, mede omdat ik een beetje traanogen had. Niet ver van me af liet ik de Skipper loodrecht naar beneden crashen.
Neus plat, staart afgebroken, propellertje gebroken.
De Skipper had oorspronkelijk een geheel witte vleugelbovenzijde. Ik dacht er goed aan te doen om daarop met wingtype oranje en blauwe stroken op te plakken. Ben bang dat dat slecht uitpakte. Omdat nu zowel onder- als bovenvleugel donkere strepen bevatte kon ik met die donkere grijze weer helemaal niet beter zien hoe het vliegtuig vloog, gewoon of op zijn kop? Ik denk achteraf dat die aangebrachte wingtape reden was dat ik de Skipper zo slecht kon beoordelen.
In eerste instantie dacht ik dat het total loss was maar in tweede instantie begon ik daaraan te twijfelen.
Ga de onderdelen nog eens testen en beoordelen wat te doen.

Na enkele dagen knutselen was de SkipperLB A gerepareerd. De klus viel eigenlijk erg mee gezien de snelle loodrechte crash.
Heb het hoogteroer op ca. 2,5 graden ingesteld, wellicht was 3 graden ook goed geweest.
De neus heb ik aangepast voor de 4 S 1500 mAh accu's die ik recent kocht. Bovendien de neus meer tot een puntje gemaakt.
De roerinstellingen kon ik in principe houden zoals ze in de zender stonden. Dat betekent overigens overal slechts een kleine uitslag.

Zondag 15 december, de week na de crash dus, bij wat beter weer een nieuwe maiden gemaakt.
Dat verliep meteen goed, heb nauwelijks hoeven trimmen. Heb wel voorzichtiger gevlogen gezien de snelheid en het zicht van het toestel.
Al bij al is de SkipperLB A weer prima in orde.