Jetje V10 / Aanpassingen na maiden

Zondag 7-5-2017 een eerst vlucht gemaakt met Jetje.
Dat verliep niet best. Het model bleek erg slecht te besturen. Ik was er geen baas van.
Moest veel down trimmen. Het model vloog op zijn kop eer ik het wist, kon hem moeilijk recht houden.
Heb erger voorkomen door naast het veld een noodlanding te maken. Gelukkig geen stukken daarbij.

Wellicht was het model staartlastig?

Ik heb enkele aanpassingen doorgevoerd:

  • kielvlakken boven flink vergroot, richting de maat van de BIGDELTA V1
  • neuszijkant boven afgeschuind
  • CG naar 313 mm vanaf achterrand gebracht
  • winglets aangebracht, idem aan BIGDELTA V1
  • propellerbescherming onder de romp weggehaald
  • triminstelling weer genuld, d.w.z. met als start ca. 3 mm up zoals bij BIGDELTA V1


Het gewicht is opgelopen naar 1110 g met 4S 2200 mAh Heavy Duty en ca. 20 g lood op de neus.

Op donderdagavond 11-5-2017 weer een vlucht geprobeerd. En met succes. Jetje vloog goed. Moest weer down trimmen, de roeren stonden daarna best richting neutraal, niet veel up meer. Bij gas geven gedroeg Jetje zich best neutraal.

Bernard probeerde bij de tweede vlucht stilstaand op te gooien. Dat ging mis. Jetje stond niet genoeg op de propeller en smakte tegen de grond. De motor las los in de wei en het kielvlak was eraf, kleine reperaties gelukkig.