CAP 232 Breitling / 2e Reparatie

Na de eerste reparatie heb ik twee vluchten gemaakt die beide heel moeizaam verliepen.
Met moeite hield ik het vliegtuig in de lucht onder controle; het was alsof het toestel steeds een soort mesvlucht wilde maken.
De landingen waren opnieuw spannend maar verliepen uiteindelijk zonder stukken.

Ik had al het vermoeden dat de propeller iets omhoog wees; een kleine positieve domp had.
Collega vliegers beaamden dat visueel beoordeeld.
Het moeilijke vlieggedrag zou goed verklaard kunnen worden door deze positieve domp.

Daarom de motor opnieuw opgehangen.
Deze keer met boven nogmaal drie ringen ertussen; dat zou ca. 3 graden meer naar beneden wijzen moeten zijn.
Met de opstelling zoals op de foto daarna geprobeerde de domp op te meten.

Ik kom nu uit op een negatieve domp van ca. 1,5 graad; propeller wijst dus nu wel naar beneden.
Gemeten met in principe stabilo horizontaal.
De motor is zo dus ca. 3 graden meer naar beneden gericht.

Op woensdag 24 julie 2024 nog eens gevlogen met dit toestel.
Dit nadat ik eerder een nieuwe versie landingsgestel had gemaakt. Deze keer met sterk verenstaal in 3d geprinte onderdelen waarbij een veersysteem met veren uit een puffer van Francine. Deze aanpak voldeed prima, bij de landing kon je zien dat een inveerbeweging werd benut door het toestel.
Deze dat een viertal prima vluchten van ruim 5 minuten gemaakt met steeds een prima landing.
Zaak is snel te vliegen met dit toestel en snelheid te behouden bij de landing.
In de lucht is het niet mogelijk rare dingen in de vlucht uit te halen omdat heel snel het toestel raar gaat doen. Een mesvlucht lukte een beetje, op zijn rug vliegen ging niet.