Fokker D7 / Bouwbeschrijving

20171128 Aangevangen met romp.
Insteek is later een motorneus in te bouwen en zo tevens aan voorzijde een reliefronding aan de zijkant over te houden.
Genomen een plaat van 100x70 cm.
Voor de romp de volle 1000 mm gebruikt.
Romphoogte bij vleugels 145 mm. Romphoogte aan achterkant 90 mm; waar aan bovenzijde over 220 mm 5 mm wordt afgesneden als plakstoel voor hoogteroer. Vanaf achterkant ondervleugel de schuine zijde in rechte lijn omhoog uitgesneden.
Rompzijkant aan voorzijde over 190 mm een afgerond profiel. Daarachter over 220 mm recht steeds 145 mm hoog. Dan in rechte lijn naar 90 mm hoogte met na 338 (eigenlijk na 340) een buiglijn omdat daar de rompzijkant een buiging maakt tegen de bodemplaat. Ook na de rechte 220 mm komt een lichte buiging.
De bodemplaat is exclusief de plakruimte 115 mm breed bij de vleugels. De romp wordt zo daar netto 125 mm breed omdat de zijkanten tegen de bodemplaat worden gelijmd. Na 338 (340) mm wordt de bodemplaat 80 mm breed exclusief de plakruimte, romp daar dus 90 mm breed. Dan over 250 mm spits naar achteren tot een totaalbreedte van 15 mm. Dus bodemplaat exclusief plakruimte aan het eind 5 mm breed.

20171129 Aangevangen met ondervleugel.
Insteek is om deze vleugel onder door de romp te monteren. De vleugel moet 200 mm breed worden en 30 mm dik, CG 30 % ligt op 60 mm.
Deze vleugel is de voornaamste sterktehouder voor de twee vleugels. Daarom is een 750 x 10 x 10 mm carbonkoker ingebouwd met een 8 mm diameter gat daarin. In de koker komen de verbindingsbuizen naar de twee kleine aanvullende  vleugeltjes. In de spar zit een dergelijke koker over heel de lengte van de vleugel. Daarnaast zit achteraan een kokertje van slechts 100 mm aan weerskanten. Dat zit in een uitgesneden stukje van de onderflap, vastgemaakt met een overlap van papier, en met de 2 mm triplex eindplaat. Niet al te sterk dus, daarom vooral de voorste koker het werk laten doen. Rondom de hoofdkoker komt een 4 mm triplex plaatje waaraan de stangen naar de bovenvleugel worden vast gezet.
De ondervleugel wordt 200 mm breed, overal even breed. De spar is gemaakt van de carbon koker waar omheen een laag 5 mm foamboard is gelijmd, over de eerste 100 mm aan beide uiteinden een echt kokertje, daar tussen alleen foamboard op en onder de koker. Dit foamboard kokertje is gelijmd met smeltlijm en is met bisontix op de bovenste vleugelflap gelijmd. Met smeltlijm is in een keer de foamboard koker op de onderste flap gelijmd gelijk met lijm in de leading edge en op het uiteinde van de onderste flap.
Om precies op de 200 mm breedte uit te komen met de spar van 20+ mm is een foamboard genomen dat 380 mm breed is, de lengte is gelijk aan de carbon koker te weten 750 mm. De onderflap is 170 mm lang, de bovenflap 210 mm. Gereed komt achter de hoek van de bovenflap precies gelijk uit met de nullijn/basislijn. Het board werd met potloodlijn voor gebogen op, gezien vanaf leading edge, onder na 15 mm, boven na 15, 50 en 75 mm. De spar werd tegen die 75 mm lijn gelijmd. De neuslijn werd over 5 mm 45 graden weg gesneden. Voor dit weg snijden werden alle buiglijnen goed 45 graden in een hoek gezet.
Op gelijke wijze zijn de twee verlengvleugeltjes gemaakt, met een vleugellengte van 173 mm. Dat is zonder de afgeronde tip van 20 mm, die wordt er later nog aangemaakt met foamboard en papier.

20171130 Aangevangen met bovenvleugel.
265 mm breed moet de vleugel worden. Daarom een foamboardplaat van 520 mm breed uitgesneden. De leading edge komt op 240 mm vanaf achtereind onderplaat. Bovenplaat is 277 mm lang. Onder op 20 mm een vouwstreep gestrokken. Boven op 20, 65 en 95 mm. Neus over 5 mm 45 graden afgeschuind. CG op 30 % komt uit op 80 mm.
De spar is gemaakt van de carbon koker waar omheen een laag 5 mm foamboard is gelijmd, dit foamboard kokertje is gelijmd met smeltlijm en is met bisontix op de bovenste vleugelflap gelijmd. Met smeltlijm is in een keer de foamboard koker op de onderste flap gelijmd gelijk met lijm in de leading edge en op het uiteinde van de onderste flap.
De twee aanvullende vleugeltjes hebben een basisplaat van 305 mm lang, exclusief de tips van 25 mm.